Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Tur att Tove Styrke inte gick till final

Att Tove Styrke sensationellt nog inte gick till final var kanske det bästa som kunde hända. Finalisterna Erik och Calle har släppt varsitt snabbproducerat album till julhandeln. Åtminstone enligt Anders Nunstedt är det rena dyngan. Erik får en geting och Calle en överkorsad geting.

Albumen finns att provlyssna på Spotify. Jag tror det är enbart låtar som killarna redan har sjungit i Idol. Efter en snabb provlyssning kan jag nästan hålla med om att det låter som karaokeskivor, med undantag för vinnarlåten på Eriks album. Där har man haft mer tid att göra en proffsig produktion. Jag håller även med Nunstedt om att Eriks album är bättre än Calles.

Toves debutalbum kommer kanske först till sommaren, men istället har hon gott om tid att göra något riktigt bra. Om Tove gått till final hade hon varit tvungen att slänga ihop ett album av samma typ som nu Calle hade ”turen” att få göra. Idolerna fick skriva på ett kontrakt redan i somras och man djävlas inte med Sony-fucking-Music, trots att Nunstedt tycker att killarna borde ha vägrat sälja ut sig så här.

Calle i Aftonbladet:

I den tidigare ”Idol”-tvåan Amanda Jenssen, 21, ser han en tydlig förebild. Både i artisteri och integritet.
– Hon har tagit det hon ­hade och förvaltat det jävligt väl. Hon har gjort något värdigt av det. Det hon vill. Och nu belönas det med fem Grammis­nomineringar. Jag vill vara Bruce Springsteen. Och hur vi ska fixa det, det vet jag inte. Kan bli lite knepigt. Haha.

Vad tycker du?

Läs sågningen här.

Till senaste inlägget

22 december 2009 - Posted by | Tove Styrke | , , ,

9 kommentarer »

  1. ”Jag tror att alla A&R på de stora skivbolagen började leta efter hennes telefonnummer redan när hon hytte med pekfingret i slutet på första versen av Hot n´Cold.”

    Eller redan när hon sjöng All these things I’ve done och Life on Mars. Älskar hennes grejer med händerna speciellt i dom låtarna🙂

    Kommentar av Sanna | 24 december 2009 | Svara

  2. Jag tror att alla A&R på de stora skivbolagen började leta efter hennes telefonnummer redan när hon hytte med pekfingret i slutet på första versen av Hot n´Cold. Mer än så behöver dom ínte se. Jag har för mig att Amanda blev kontaktad av skivbolagen redan under kvalet.

    Kommentar av Tomas | 23 december 2009 | Svara

    • Ja, jag vill också minnas att AJ blev kontaktad av flera skivbolag under kvalet. Man känner igen en stjärna när man ser en! Jag var tvungen att se om klippet och fick nästan kalla kårar när jag kom på att pekfingret i luften var Alice Babs kännetecken när hon var i Toves ålder…

      Kommentar av Roger Krook | 23 december 2009 | Svara

  3. Tror nog faktiskt inte att det spelar nån roll vilken placering man kommer på. Det handlar inte om det, som Tove sa efter hon åkte ut. Det handlar om hur mycket man synts och om vad och hur man har presterat. Folk har redan fått upnen för henne och hon är ju rätt så populär nu. Så jag trror 100 % på att det kommer gå bra för henne. Om Joey Tempest säger att hennes framtid är ljus, så tror jag på det, hahahaha

    Kommentar av Sanna | 23 december 2009 | Svara

    • Ja, om Joey Tempest och Bert Karlsson är överens måste det stämma!😉

      Kommentar av Roger Krook | 23 december 2009 | Svara

  4. Statistiskt är det inte så bra att bli trea. Bara en av treorna i Idol har lyckats i någon mening (ungefär samma sak gäller för placeringarna 4-6). Traditionellt är andraplatsen det säkraste kortet , men förra året var första gången tvåan inte fick kontrakt med Sony (det kan förstås gå bra ändå). Tiderna kanske förändras.

    Frågan är väl om det är så bra att ligga på Sony. Amanda Jenssen verkar ju trivas förstås, men andra tycks ha blivit ganska illa behandlade. Agnes Carlsson kröp ur sitt idolkontrakt under smått kuppartade former och gjorde sedan snabb internationell karriär med ett litet svenskt bolag.
    Huvudsaken är nog att Tove får bra folk omkring sig var hon än hamnar. Hon behöver en egen Pär Wiksten helt enkelt. Någon frivillig?

    Kommentar av Erik | 23 december 2009 | Svara

  5. ”Toves debutalbum kommer kanske först till sommaren”

    Har du hört det här från någon eller är det bara en vild gissning??🙂

    Var rätt sur i typ en vecka att inte Tove fick vara med i finalen. Jag hade inte behövt se henne vinna, jag ville bara höra henne sjunga ”Higher”. Det vill jag fortfarande, men nu är jag glad att hon kom 3:a

    Kommentar av Sanna | 23 december 2009 | Svara

    • Det är bara en vild gissning, allt är ju hemligt!🙂

      Kommentar av Roger Krook | 23 december 2009 | Svara

  6. Calle är trött på idolcirkusen enligt artikel i AB. Han säger att det ju bara är business och har inget med konsten att göra. Tydligen ska Calle och Erik idolturnera ihop, men det har blivit framflyttat från februari till senare. Han är nog inte så glad nu, fastlåst i ett dåligt kontrakt. Kommer att tänka på John Fogerty. Tove klättrade upp på toppen, men slapp ramla ner för stupet.

    Kommentar av Tomas | 22 december 2009 | Svara


Skriv en kommentar

