Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Vilken är Tove Styrkes bästa låt?

Det kan kännas lite fel att göra en lista, alla låtar med Tove Styrke är ju bra på sitt sätt. Men de flesta har väl ändå sina personliga favoriter. Man kan även titta på omröstningen som finns här och på vilka klipp på Youtube flest har sett.

I omröstningen har jag lagt in alternativet ”annan låt”, så man kan se om det fattas sådana som många skulle ha röstat på. Så här ser resultatet ut just nu:

1. All these things I’ve done 35%
2. I wish I was a punkrocker 18%
3. Mack the knife 15%
4. Hot n’ cold 10%
5. Other: 10%
6. Hallelujah (radio) 8%
7. Only time (idolbloggen) 5%

Tove Styrkes första ”riktiga” nummer i Idol, All these things I’ve done, får i särklass mest röster. Sedan kommer I wish I was a punkrocker och Mack the knife.

Hot n’ cold är med på idolskivan och Tove Styrke brukar sjunga den live. Nu brukar ju artister sjunga låtar från sina skivor, så kanske är det därför hon väljer den? Men det kan ju även vara så att hon själv och/eller publiken gillar den.

Antalet visningar på Youtube borde säga en del. Många hittar till klipp genom de liknande klipp som rekommenderas eller genom att ett klipp hamnar högt i sökningar. I längden borde de populäraste ändå få flest tittare.

Det absolut enklaste är att söka på Tove Styrke och sortera på Visa Total. Då får man en lista med de mest sedda klippen:

1. Hot n’ cold
2. All these things I’ve done
3. I wish I was a punkrocker
4. Mack the knife
5. Life on Mars

Sedan kan man närma sig gränsen för det statistik-nördiga och försöka lägga ihop olika versioner av samma låt. Om man nöjer sig med de två första sidorna med resultat får man just nu den här listan:

1. Hot n’ cold 161,000
2. I wish I was a punkrocker 156,000
3. Life on Mars 101,000
4. Allt these things I’ve done 81,000
5. Himlen är oskyldigt blå 73,000
6. We’re not living in America 58,000
7. Will You be there 34,000
8. In the ghetto 33,000
9. Mack The Knife 30,000
10. Pride in the name of love 17,000

Din personliga lista

Att ranka låtar är svårt, men min personliga lista skulle nog innehålla de här låtarna med Tove Styrke:

Hot n’ cold
Mack the knife
Life on mars
Himlen är oskyldigt blå
Sweet dreams
I wish I was a punkrocker
Allt these things I’ve done
Can’t get you out of my head

Hur ser din lista ut? Skriv en kommentar!

Till senaste inlägget

03 januari 2010 - Posted by | Tove Styrke | ,

20 kommentarer »

  1. Redan genom att släppa ”vinnaralbum” med Calle så visar Sony hur lite dom bryr sig i annat än pengar. Då kan dom säkert släppa vinnarlåten med Tove också, utan att bry sig i artisterna. Konstigt bara att Fremantle som äger formatet låter dom göra det, Idol urvattnas väl om inte vinsten betyder något längre.

    Kommentar av Tomas | 03 januari 2010 | Svara

    • Men det allra konstigaste är väl att ge ut vinnarlåten med ettan och trean? Ettan och tvåan vore mer logiskt.

      Kommentar av Roger Krook | 03 januari 2010 | Svara

  2. Förresten, är det någon mer än jag som sett att Higher med Tove finns på cdon som kommande singel?

    Kommentar av Peter | 03 januari 2010 | Svara

    • Peter, jag hittar inte den, kan du klistra in länken?

      Kommentar av Tomas | 03 januari 2010 | Svara

      • Jag hittade den på Ginza! Spännande!
        http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=267474

        Kommentar av Tomas | 03 januari 2010 | Svara

        • Måste väl ändå vara något missförstånd från Ginzas sida, skulle vara märkligt om någon annan än vinnaren gjorde en skiva med vinnarlåten.

          Kommentar av Rasmus | 03 januari 2010 | Svara

        • Okej, så den finns alltså på CDON och Ginza! Det är väl lite som att blixten slagit ned två gånger på samma ställe…
          Jaja, men det blir nog ändå inte något av den singeln iaf, det ska väl bara komma ut en vinnarlåt? Eller så var skivbolaget för snabba med att trycka upp alltför många av den, och insåg att den var för bra för att slängas (Läs: dom såg ännu en möjlighet att tjäna pengar, hehe🙂.

          Kommentar av Peter | 03 januari 2010 | Svara

          • Ja, man kan fråga sig vad som är på gång. Bara ett sätt att tjäna lite till på Idol? Eller har Tove fått ett skivkontrakt med Sony och det här är ett sätt att få fram en singel så snabbt som möjligt? Hon har väl redan gjort någon testversion av Higher.

            Kommentar av Roger Krook | 03 januari 2010 | Svara

          • Den finns inte med Calle på CDON eller Ginza, så det var inte nån miss typ att Sony råkade skicka info för allas inspelningar dit. Nej, det känns som att det är på riktigt.

            Kommentar av Tomas | 03 januari 2010 | Svara

  3. att ranka låtarna skulle vara svårtmen den listan skulle nog inehålla dem här låtrna

    Hot´n cold
    Pride (in the name of love)
    Mack the knife
    We´re not living in America
    All these things I’ve done
    Life on mars
    Since you been gone

    Kommentar av Alexander | 03 januari 2010 | Svara

  4. Till slut hoppar jag in i detta illustra och förutseende gäng. Som gammal (ålder och boende) Umeåbo har jag kanske en viss rätt att yttra mig ändå.😉 Såsom tillhörande de äldste😉 har jag tvekat ett tag innan jag aktiverat mig. Jag tillhör dem som gillar Amanda, men samtidigt vill jag hellre jämföra Tove med min ungdoms idoler – Beatles. Kanske inte p.g.a. Toves förmåga att skriva underbara låtar (det kan komma, åtminstone känns det så), men p.g.a. hennes förmåga att sjunga låtarna med djup känsla och hennes utstrålning. Mycket återstår för Tove när det gäller att uppnå Beatles nivå, men även de är en grupp och Tove är en ”ensam” tonårstjej från Umeå, så har hon en sak totalt gemensam med Beatles. Hon har gripit mitt hjärta och mitt engagemang på ett sätt som bara de kunde. Jag hoppas och tror nu att hon kommer att gå mot toppen och stanna där lika länge som de. Jag såg Buffy Sainte-Marie på svt i dag och jag fick en inre syn av Tove som äldre fortfarande aktiv och respekterad sångerska många år fram i tiden. Ojj, vilket intryck denna lilla tjej har gjort på denna gubbe.

    Prioritetsordningen på låtarna, enligt mig, som inte är musiker, utan bara musikälskare blir med kort motivation för de fem första):

    1. Hot n’ cold (fullt ös, känsla och väldigt mycket Tove)
    2. Mack The Knife (fantastisk, förförisk och charmig mitt i en faslig story)
    3. I wish I was a punkrocker (anar ett djupt engagemang, tittar in i kameran)
    4. Himlen är oskyldigt blå (ytterligare en sida av Tove, kan hon välja? svårt?)
    5. We’re not living in America (intensiv, med den vanliga publikkontakten)
    6. In the ghetto
    7. Pride in the name of love
    8. Will You be there
    9. Life on Mars
    10. Allt these things I’ve done

    Hmm, gripen av denna lilla tjej. Må det gå henne väl nu och i all framtid! Tack Roger för denna blogg!

    Kommentar av Christer | 03 januari 2010 | Svara

  5. Det finns ett till klipp med ”All these things i’ve done” med cirka 55 000 visningar, men där heter hon bara Tove Östman…
    Sen vill jag minnas att det fanns ett klipp med över 50 000 visningar med ”In the ghetto” innan det försvann.

    Jag tyckte det var svårt att ranka låtarna så jag listar dom istället i omvänd ordning av när dom framfördes:

    The greatest love of all
    Since you’ve been gone
    Himlen är oskyldigt blå
    I wish i was a punkrocker
    In the ghetto
    Mack the knife
    Hot n’ cold
    Life on mars
    All these things I’ve done

    Kommentar av Peter | 03 januari 2010 | Svara

  6. Hot n’ Cold med Tove ligger nu för andra veckan i rad på Digilistan också.

    Kommentar av Tomas | 03 januari 2010 | Svara

  7. Min lista på vilka jag tycker är dom bästa med Tove måste jag säga är väldigt svårt men jag vet men om jag ska göra min lista så ser den ut så här

    Hot´n cold

    pride in the name of love

    Mack the knife

    We´re not living in America

    Det är mina favorit låtar med Tove men hon gjorde alla lika bra på olika sätt så jag kan nog inte riktigt säga en som är just favorit låten men Hot´n cold & pride in the name of love har en delad första plats om jag ska skriva ner just en lista sen är det så många låtar som Tove gjorde så bra så jag kan inte riktigt bestämma mig.
    Sen så har jag även skickat ett mail till en som för hoppnings vis kan ge svar på om just http://www.tove-styrke.se är hennes officiella hemsida väntar på svar men jag är 99% säker på att det inte är det men den personen jag frågade först tyckte jag skulle ta reda på det via en annan person så jag hoppas på att få svar på mailet under veckan om du vill så kan jag skriva ner vad jag fick för svar till dig här på bloggen.
    Jag skulle ändå maila till den personen i ett annat ärende så då passade jag på att fråga just om den sidan.
    Säg till isåfall om du vill veta när jag har fått svar som jag hoppas på att få under veckan så att vi kan reda ut den frågan så att alla vet som undrar över jag tror inte jag är ensam om det.

    Kommentar av martina | 03 januari 2010 | Svara

    • Jag är helt säker på att det INTE är Toves officiella hemsida, men det är bra att du reder ut det för dem som fortfarande undrar!🙂

      Kommentar av Roger Krook | 03 januari 2010 | Svara

      • Som Roger säger så är det där inte en officiell sida.

        Min Lista:
        In the ghetto
        The greatest love of all
        Himlen är oskyldigt blå
        Mack the knife
        All the things I’ve done

        Kommentar av Rasmus | 03 januari 2010 | Svara

      • Nu har jag fått svar och tove-styrke.se är INTE hennes officiella hemsida pricis som jag trodde så nu vet alla det.

        Kommentar av martina | 03 januari 2010 | Svara

  8. Jag tror hon sjunger Hot n’ Cold på signeringarna för att det är den enda låten som finns inspelad för singback. Sony har valt låtarna till skivan, som idolerna sedan får stå ut med. Dom hinner antagligen bli rejält trötta på att sjunga dom.

    Det fanns två klipp från Malmö med Pride och Since You Been Gone på Youtube som hann få massa visningar innan personen som lagt upp dom blev bannad av nån anledning. Klippen försvann då. Så listan kan bli lite missvisande. Det var lika tokigt med Amandas auditionklipp som försvann när det visats några hundra tusen gånger, det började tom komma gillande kommentarer från Elvis-älskande texasbor. Det var lite synd att det blev så.

    Kommentar av Tomas | 03 januari 2010 | Svara

    • Det där med singback stämmer säkert!

      Ja, jag kommer ihåg hur otroligt irriterande det var när tv4 började radera amanda-klipp på youtube. I kronologisk ordning, så auditionen rök först. Och då och då raderar uppladdarna sina klipp (eller blir avstängda), så Youtube innebär ju tyvärr inte att ett klipp är sparat till eftervärlden. (Det finns ju en del rariteter där, som gamla VHS-inspelningar från tv.)

      Kommentar av Roger Krook | 03 januari 2010 | Svara


Skriv en kommentar

