Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Tove Styrke är ingen amanda-kopia

Som  tok-amandofil med M.A.C-diagnos har jag förstås inte kunnat låta bli att jämföra Tove Styrke med Amanda Jenssen. Jag har även en känsla av att många andra amanda-fans gillar Tove. Likheterna är (vid en första anblick) slående, särskilt när det gäller de bådas medverkan i Idol och deras smak för gammal musik.

Man skulle kunna tänka sig att Amanda Jenssen är Elvis och Tove Styrke Gene Vincent. När Gene Vincents första låtar spelades på radion trodde många det var nya skivor med Elvis.

Nu har jag kommit fram till att Tove inte alls försöker kopiera Amandas stil, image eller scenspråk. Det finns många skillnader. Om man jämför de båda tjejernas barndom, så kan man se förklaringar till både likheter och skillnader. Båda växte upp med musik, spelade med sina fäder och lärde känna olika sorters ”gammal” musik.

Toves farfar är pianolärare, Toves far spelade elorgel och elgitarr i olika pop- och dansband (bland annat legendariska The Shanes). Tove, hennes mor och systrar dansade. Gitarren gillade aldrig Tove, men hon spelar piano.

Amandas farmor brukade deklamera dikter, Amandas far var trubadur och spelade gitarr. Istället för dans sysslade Amanda med teater. Och gitarren är hennes bäste vän.

Amanda ser sig i första hand som låtskrivare och musikskapare. Hon är alltid snyggt klädd och sminkad och går inte i jeans, t-shirts och andra kläder som både tjejer och killar kan ha. Hon säger själv att hon inte kan dansa, men har blivit bra på att röra sig på scenen. Ofta gör Amanda teater av sina framträdanden och hela sin uppenbarelse.

Om Tove kommer att skriva egna låtar vet vi inte, men hennes framtid finns inom showbiz. Tove klär sig gärna i herrskjortor och kan vara rufsig i håret och (mer eller mindre) osminkad. Samtidigt kan även Tove bära upp hyperfeminina outfis som röda cocktailklänningar. Istället för att vara barfota som Amanda har hon helst bekväma gymnastikskor eller kängor. Toves show på scenen bygger mer på dans och energi än teater.

Tove har alltså inte kopierat sin stil eller image från Amanda. Vi vet inte heller om Toves karriär kommer att få samma inriktning som Amandas.

Slutligen så har skånska Amanda en hes, sensuell röst som för tankarna till stjärnor som Billie Holliday, Janis Joplin, Deborah Harry och Amy Winehouse. Men hon kan även sjunga mjukt och vackert som i sina paradnummer Numb och I Choose you.

Norrländska Toves röst är helt annorlunda, tonsäkrare men utan den raspiga blueskänslan från en husvagnsparkering i Texas.

Den enda stora likheten är väl egentligen att båda tjejerna slog igenom i Idol som unga, annorlunda och extremt begåvade talanger. Därför säger jag som kommentatorn Christer: Jag ska sluta jämföra Tove Styrke med Amanda Jenssen.

I fortsättningen ska jag  jämföra Tove Styrke med The Beatles.

Och här har vi ett klipp med Tove-kopian Katy Perry… 😉

PS

Och idag ligger Tove Styrke Bloggen på plats 29 i listan Blogs of the Day -Top Blogs- The most popular WordPress.com blogs. Av sådär 100,000 svenska bloggar på WordPress.com.

DS

Till senaste inlägget

04 januari 2010 - Posted by | Tove Styrke | ,

8 kommentarer »

  1. Någon som vet om Tove kommer till Eskilstuna och uppträder????

    Kommentar av Sriyani | 04 januari 2010 | Svara

  2. Katy Perry saknar helt Toves attityd, hennes jävlaranamma, i det där klippet. Tove lever sig in i texten på ett annat sätt. Hon hinner med att vara förnärmad, övertygande, förtvivlad (”someone, call the doctor”), förmanande och fullifan på 2 minuter. Utan att det märks, det blir inte teater. Det är subtilt. Man känner bara att man påverkats utan att fatta vad som hände. Det gjorde juryn också, Laila kom av sig och Bagge fick dölja ansiktet i händerna.

    Kommentar av Tomas | 04 januari 2010 | Svara

    • Nu menar jag inte att dom har samma inlevelse. Katy är väl mera ”gullig” på det viset, men jag tycker allt att Tove skulle kunna bli en liknande artist. Tycker dom har samma utstrålning på nåt vis. Jag menar inte att dom lika i sjungadet av samma låt. Kan ju visa en annan låt också då

      Jag ser allt lite Katy i Tove

      Kommentar av Sanna | 04 januari 2010 | Svara

      • Ja, kanske det. Eller en blandning av båda dom här två. Hade hon fått den här låten tror jag hon hade sprängt alla röstningsrekord.

        Kommentar av Tomas | 04 januari 2010 | Svara

        • Låten är skriven av Max Martin och Shellback, båda svenskar. Den blev etta i 25 länder. Jag tycker hon ska prata lite med dom 🙂

          Kommentar av Tomas | 04 januari 2010 | Svara

          • Ja, den tror jag att hon skulle gjort bra

            Måste säga att det där var en väldigt jobbig väg för Pink att komma till scenes, hahahaha.

            Jag tror också att Tove skulle gjort Pinks ”Funhouse” bra

            Inte den bästa kvalitén precis, men man hör ju låten bra 😀

            Kommentar av Sanna | 04 januari 2010 | Svara

  3. ”I fortsättningen ska jag jämföra Tove Styrke med The Beatles.”

    Thank you, lol! Sjäälv är man absolut inget Amanda fan och tycker inte om henne alls, så jag har aldrig riktigt förstått jämförelsen och tycker ibland att det blir för mycket. No offence, haha.

    Jag tycker faktiskt att Tove har vissa likheter med Katy Perry. Kollade lite youtube klipp med henne för några dagar sen och jag kan vissa likheter. Inte med kläderna, men hur dom är på scenen. Lekfulla och full med energi

    Och jag tycker nog allt att Tove showarpå scenen, hon med. Och inte bara Amanda. OCH så tycker jag att Toves röst är lite lik Katys

    Kommentar av Sanna | 04 januari 2010 | Svara

    • Likheten är slående! Jag ska tipsa om klippet.

      Kommentar av Roger Krook | 04 januari 2010 | Svara


Skriv en kommentar

