Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Allt om Tove Styrke och Mack The Knife

Efter att ha sjungit rock och pop överraskade Tove Styrke oss med en helt ny sida av sig själv. Klädd som en swingsångerska från förr sjöng hon klassikern Mack The Knife, som om hon aldrig gjort något annat än sjungit jazz. Man kan knappast tro det är samma person som i Hot n’ Cold!

Många tycker det här är Toves allra bästa, snyggaste och sexigaste nummer i Idol. Några säger det bästa, snyggaste och sexigaste numret av någon någonsin i Idol.

Jag skulle vilja säga att det är overkligt bra. Hur kan hon redan ha hunnit få så mycket träning i att sjunga jazz? Ofattbart, särskilt eftersom vår hjältinna säger att hon nyss upptäckt denna musikstil.

Vi börjar med Tove Styrkes version av denna svängiga jazzstandard:

Många tycks tro att det här är en Bobby Darin-låt. I själva verket är det en Bertolt Brecht-låt från Tolvskillingsoperan, eller Die drei groschen oper. Så här låter originalversionen:

Hur blev denna tyska cabaretmusik en jazzstandard? Det fixade Louis Armstrong 1956. Historien om detta berättas här:

Entertainern och flickfavoriten Bobby Darin gjorde sin version av jazzversionen 1959:

Westlifes version av Bobby Darins version är förvånansvärt bra. Vem vet, kanske har The Talented Miss Styrke rentav blivit lite inspirerad av det här numret?

Och som kronan på verket, pricken över i:t och grädden på moset kommer här en väldigt retro rockvideo som jag hittade idag. Den kanske du kan titta på någon gång.

Senare.

Tjenare!

Till det senaste inlägget

09 januari 2010 - Posted by | Tove Styrke | ,

12 kommentarer »

  1. Hej Tove Styrke!

    Det var så synd att du åkte ut 😦 När kommer din skiva?

    Kommentar av tove styrke idol | 10 januari 2010 | Svara

    • Detta är inte Toves blogg, det är däremot en blogg om Tove 🙂

      Kommentar av Rasmus | 10 januari 2010 | Svara

  2. Jag växte upp med ”old Satchmo”, Louis Armstrong, det var min far som hade flera skivor av honom och dem lyssnade jag ofta till när jag var yngre och sen tog Beatles över. 😉 Satchmo sjöng ju bland annat ”All of me”, Hell Dolly”, ”When the Saints…”, ”What a Wonderful World” och ”Mack the Knife”. Hans sång var full av karaktär, kanske inte klassiskt skön, men trumpeten tog en till gyllene ängar av ljuvlig musik och ”Mack the Knife” blev för alltid en del av mitt liv. Tack vare Satchmo visste jag att det fanns en annan typ av jazz än den som vissa experimentella musiker bjöd på, en bjudning som tyvärr bara förskräckte.

    När Tove sjöng ”Mack the Knife” så öppnades denna gamla dörr igen och en gammal förälskelse blev som ny. Jag har hört den i många versioner genom åren, men Toves version tog mitt hjärta med storm. Jag blev hel överväldigad. Tove gjorde en lysande version, hennes agerande på scenen, intonation och skönhet gjorde mig stum. Så återinträdde ”Mack the Knife” in i mitt liv igen.

    Jag har jämfört Tove med Beatles, naturligtvis har Tove en lång väg att gå för att kunna mäta sig med dem, det är ju självklart. Men hon har flera styrkor (”styrke” 😉 ) som jag värderar högt; bl. a. en förmåga att dra kraft och inspiration från många musikformer. Just nu säger alla förståsigpåare att hon ska koncentrera sig på en typ av musik, möjligtvis en blandning av ett par för att kunna slå. Det är fullständigt OK för mig, men hennes förmåga att suga ut ”det göttaste” av flera musikstilar är en oerhörd tillgång hos henne (en viss likhet med Beatles) som jag hoppas att fans, publik och musikproducenter ska se som en tillgång och inte som spretighet.

    Ett varumärke är nog det viktigaste man kan ha när man vill väcka uppmärksam het och behålla den, det blir extremt spännade att se vilket Tove satsar på, hon är ju ganska allsidig och har en del att välja på. Spännande!

    Kommentar av Christer | 09 januari 2010 | Svara

    • Oavsett vilken sorts musik hon satsar på framöver, så är det nog troligt att den första singeln är av typen lättsmält modern pop. Det var lika för Amanda Jenssen. Skivbolaget lägger ner mycket pengar på lansering och vågar inte ta risker numera, så första singeln måste nå högst upp på listan och därmed gå med vinst. Det kan dröja till album 2 eller 3 innan det blir 100% Tove. Det tar väl också ett tag innan artisten hittar rätt spår, lyssna tex på Bowies debutskiva.

      Kommentar av Tomas | 10 januari 2010 | Svara

      • Det förstår jag inte. Att ge Tove något lättsmält vore väl att sabotera hennes chanser. Om hon inte kan göra nåt av en sån låt. Men det är väl Tove vi vill ha, till slut?

        Kommentar av plingplong | 10 januari 2010 | Svara

        • Det gäller att hon kan få med så mycket Tove som det går i den låten. Jag tror hon är såpass smart så hon inte låter skivbolaget styra henne. Hon har ju också en pappa som varit med i branschen hela livet, så debutsingeln blir nog på Toves villkor. Det blir nog bra.

          Kommentar av Tomas | 10 januari 2010 | Svara

  3. finns en version med robbie williams också 🙂

    Kommentar av Julia | 09 januari 2010 | Svara

  4. De enda klippen jag hittar som är lika bra är väl med Louis Armstrong och Ella Fitzgerald. Som gör den annorlunda, så man kan inte säga att dom gör den bättre. Hittade ett klipp med Sinatra som liknar Toves version. Men jag tycker Tove fraserar bättre, haha. Det som Sinatra är världsbäst på 🙂 Hon sjunger också mer dynamiskt än någon annan, med sina viskningar och betoningar. Hon tar låten ett steg till. Alltså världsklass. ”Du nailade den, och du sjöng bra idag”. Haha.

    Kommentar av Tomas | 09 januari 2010 | Svara

  5. Förresten, jag föreslog i en annan ”tråd” för några veckor sen om att ha ett ställär med en massa Tove bilder och någon(kommer inte ihåg vem det var) postade en länk till ett Tove galleri. Jag sparade inte länken för jag var inte hemma då och var inte på min egen dator. Jag skulle vilja ha den länken igen 🙂

    Kommentar av Sanna | 09 januari 2010 | Svara

  6. Hehe, jag kollade igenom alla. Hade aldrig hört den här låten förut innan Tove sjöng den och jag tycker att Tovers version är klart bäst. Blir väl så när det är det första man hör av låten. Ja, Westlifes and Toves versioner är rätt like, men det är ju också väldigt mycket Tove i Toves nummer.

    Kommentar av Sanna | 09 januari 2010 | Svara


Skriv en kommentar

