Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Tove Styrke på scenen del II

Med en mor som är koreograf på Balettakademin är väl Tove Styrke uppväxt med dansande svanar och vildandens sång. Eller om det var dansande vildänder och svanesång. Hur som helst, koreografi (hur man rör sig på scenen) torde inte vara ett obekant ämne för yrvädret från Västerbotten.

Under Idol var Tove skrämmande bra koreografiskt, men då kände vi (jag) inte till Toves eller hennes mammas dansanta meriter. Och ännu viktigare än moderns yrke är kanske att Tove själv dansat sedan barnsben. Enligt ett rykte (som jag hittade på precis just nu) reste sig lilla fröken Styrke vid ett års ålder upp ur vaggan och dansade shimmy till en jazzlåt på radion. Och på den vägen är det.

Man tänker kanske i första hand på stillastående framträdanden i Idol, som Life on Mars, men i många andra nummer sprang ju Tove omkring och utnyttjade både scen och scenbryggor till max.

Kanske har Tove hört talas om koreografen Busby Berkeley, som förnyade musikfilmen när den kört fast totalt i början på 1930-talet. Hans stora innovation var att filma uppifrån, så dansarna bildade kaleidoskopiska mönster. Exakt den stilen använde man i Mack The Knife, men vems idé det var kan man bara spekulera om.

Ett annat trademark för Busby Berkeley var massor av close-ups (närbilder) på balettflickornas leende, vackra ansikten. Vid hans auditioner gällde det alltså att både kunna svänga sina lurviga och ha ett vackert nylle.

Musik, dans och politik har alltid hört ihop. I trettiotalets Tyskland var amerikansk film och musik förbjuden. Att kompositörerna och textförfattarna dessutom ofta hade judisk bakgrund gjorde ju inte saken bättre i nazisternas ögon. På restaurangerna satt det skyltar med texten ”Swingdans förbjuden”. Men enligt Albert Speers memoarer såg Adolf Hitler och hans närmaste Busby Berkeleys filmer i sin privata biograf. Sedan marscherade man i form av ett hakkors och Leni Riefenstahl filmande uppifrån – från ett flygplan! (I filmen Viljans Triumf.)

Här kommer bildbevis för kopplingen mellan Tove Styrke och Busby Berkeley! Vi börjar med lite högaktuell musikal från trettiotalet: (Kolla in 3.00)

Och sedan Miss Styrke uppifrån: (Vid 1.30)

Man vill inte bli en parodi på sig själv. Amanda Jenssen slutade gå ner på scengolvet efter Idol. Busby Berkeley tonade ner sina overhead-shots och slutade snart helt med dem. Om Tove Styrke har något sådant trademark är det väl handrörelserna, men de känns inte utslitna och jag hoppas hon fortsätter med dem!

Till senaste inlägget

Annonser

12 februari 2010 - Posted by | Tove Styrke | , ,

Inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s