Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Tove Styrke – ett bedårande barn av sin tid

Eftersom jag har läsare i alla åldrar kan det vara kul med en tillbakablick på olika ideal i olika tider. När Tove Styrke gör det hon gör, så lever hon upp till idealen för vår tid och sin generation. Tove Styrke är helt enkelt ett bedårande barn av sin tid.

I USA kallas de som är födda strax efter andra världskriget för babyboomers. I Sverige kallas de fyrtiotalister eller Jätteproppen Orvar. De svenska makthavarna har tillhört fyrtiotalisterna, men nu börjar de gå i pension. De har arbetat politiskt och är vana att ha makt och pengar, så de kommer att bli en mycket krävande generation pensionärer.

Sedan kommer femtiotalisterna eller Den Blåsta Generationen, som fyller upp tomrummet mellan fyrtiotalisterna och Generation X. Femtiotalisterna satsade alltid på fel saker. De drack mellanöl, demonstrerade för Bangla Desh och gillade Uriah Heep. Vadå mellanöl, Bangla Desh och Uriah Heep, säger dagens ungdom. Just det.

Idag har femtiotalisterna barn, som börjar bli vuxna. Barnen tycker femtiotalisterna är materialistiska när de renoverar köket fast det inte är något fel på det. När Far köper en elektrisk hyvelmaskin på rea ruskar barnen på huvudet. Far säger: Vadå, skulle jag behöva en elektrisk hyvelmaskin någon gång så har jag en nu!

Generation X föddes mellan mitten på sextiotalet och början på 1980-talet. Killing-gänget och Henrik Schyffert förkroppsligar Generation X, även kallade den Den Ironiska Generationen eller Den Lata Generationen.

Generation X ville hellre ha kul än göra karriär. På jobbet ville de göra så lite som möjligt och fick de mycket att göra hotade de med att bli utbrända eller gå in i väggen. Drömmen var att vinna på Lotto och aldrig mer behöva jobba. Fram till helt nyligen satte Generation X normen i arbetslivet.

De som är födda en bit in på 1980-talet eller senare kallas Generation Y. Dit hör alltså till exempel Tove Styrke och andra deltagare i Idol. Just programmet Idol är Generation Y, renat, destillerat och tappat på flaska. Att tjejer som Amanda Jenssen och Tove Styrke, som egentligen inte gillar Idol, ändå var med i programmet säger väldigt mycket.

För ett par år sedan frågade man svenska 15-åringar vad de skulle göra när de blev stora. De skulle inte bo i kollektiv, bli politiker, tågluffa eller jobba som Au Pair. Istället skulle de skaffa en bra högskoleutbildning och sedan jobba utomlands några år, helst i Asien. När de fyllde 30 skulle de flytta hem och bilda familj.

En tidning intervjuade en 17-årig tjej. Vad var hon mest rädd för? Klimatkatastrof? Terrorister? Mördarbakterier? Hon svarade: -Det jag är mest rädd för är att jag ska välja fel linje på högskolan.

Generation Y är uppväxta med globalisering och att alla konkurrerar med alla överallt och alltid. Se upptagen ut, annars kan du bytas ut mot en kines! Förr var en plats på det stora telefonföretaget lika med livslång trygghet. Nu kan en avdelning eller verksamhet flyttas till Kina när som helst, om företaget tjänar några kronor på det.

Generation Y klagar inte, de ser möjligheterna. Vem som helst kan bli vad som helst. Det gäller bara att göra rätt val och satsa till hundra procent.

Här kommer program som Idol in. Några deltagare har blivit stjärnor och det vore dumt att inte ta chansen. Misslyckas man överklagar man inte juryns beslut, man surar inte och man låser inte in sig på sitt rum. Istället går man vidare och försöker något annat. Kanske söker man nästa år igen.

Generation Y är specialister på nätverkande. Idag är meriter äldre än fem år värdelösa, säger en headhunter jag känner. Det som räknas är vad man har åstadkommit de allra senaste åren och vilket nätverk man har. Den som har kontakter går förbi alla köer – och så har det alltid varit. Men i dagens nätverkssamhälle, där mycket av de formella hierarkierna är borta, är detta mer sant än någonsin.

Trenden är att alla blir ”fria agenter” som säljer sig själva. Det var länge sedan man kunde få en trygg framtid på ett statligt verk, i det militära eller inom stora svenska industriföretag. En svensk telefonväxel kan flyttas till Moldavien. Det är billigare att ge några tjejer i Moldavien en snabbkurs i svenska än att betala svenska löner. Ingen kan känna sig säker och alla måste vara om sig och kring sig. För Generation Y är detta perfekt, det är precis så de vill ha det.

När Tove Styrke och hennes jämnåriga satsar på sig själva och planerar sin karriär är det typiskt Generation Y. När de använder den tekniska infrastrukturen för att nätverka och sälja sig själva är det lika typiskt.

Och det är inte bara typiskt för Generation Y, det är typiskt för hela vår tid. För Tove Styrkes skivbolag handlar det inte om att vara modernt och bra. Det handlar om att surfa på förändringens våg eller dö.

Att använda Twitter i marknadsföringen av Tove Styrke är en liten detalj. Den stora förändringen är att sälja underhållning och upplevelser på ett helt nytt sätt, när piratkopieringen har slagit sönder hela den traditionella skivförsäljningen. Spotify och Voddler är små föraningar om vad som är på väg.

Men det bästa är att, liksom Generation Y, se möjligheterna. Gratis eller nästan gratis musik är helt okej. Att chatta med idolen live är inte heller så dumt. Nyligen frågade jag en av mina idoler hur hennes katt mådde. Han mådde bra, sade hon.

Visst var det kul att skriva till Frank Zappa och få ett brev med amerikanska frimärken en månad senare. Visst var det något speciellt med vinyldoften i skivaffärerna. Men den tiden är för alltid försvunnen och nu gäller det att göra det bästa av den nya situationen.

Vilket är en självklarhet för Tove Styrke och Generation Y.

Och tröttnar man på den globala masskulturen, individualismen och konsumismen kan man ju alltid koppla av med en stumfilm. Gratis och via nätet.

Till senaste inlägget

Annonser

26 mars 2010 - Posted by | Tove Styrke | ,

1 kommentar »

  1. http://random019.bilddagboken.se/p/main.html?#a13 hon kanske redan är klar med singeln och nu är det bara själva skivan kvar 🙂

    Kommentar av jonathan | 27 mars 2010 | Svara


Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s