Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

Tove Styrke kan låta på flera sätt

Those were the days

Olika människor har kallat Tove Styrkes kommande musik både syntar typ The Knife och Blondie-inspirerad rock-disco. Har de verkligen hört samma musik? Idag slår det mig att folk faktiskt kan ha hört olika låtar! Det är ju inget som säger att Toves nya musik låter likadant hela tiden. Sedan tidigare vet vi att hon gillar och behärskar många olika stilar.

En annan sak man kan fundera över är varför musiken (kanske) fortfarande är på demo-nivå, trots att Tove Styrke (kanske) varit ledig från skolan hela vårterminen för att arbeta med den. Det finns väl två möjliga svar. Det ena är att det har blivit strul eller förseningar av något slag. Kanske har man stuckit emellan med enklare projekt som Erik, Calle, Eddie och Rabih? Kanske har Tove Styrke (med stöd hemifrån) krävt att få göra mer än några standardhits snabbskrivna av ”de gamla vanliga 40-plussarna” (he he) ? Kansle har ljudteknikern fastnat med gylfen i mixerbordet?

Det andra (och roligare) svaret är att Tove har en unik talang inför framtiden och att debutalbumet får ta den tid det tar. Att det gäller att bygga ett creddigt varumärke och inte släppa ett ”skräpalbum” för att sälja lite medan folk fortfarande minns Idol 2009.

TANKAR OM SENMODERNITETENS MARKNADSPLATS, EN GRÅMULEN MORGON 2010

Sedan ett par år säger experterna att det inte längre går att sälja allt med mördande reklam. Folk genomskådar lögner och allt diskuteras kritiskt på nätet. Bloggar och forum har ju gett en röst till den tysta majoriteten som saknade kanaler i gammelmedia. Men det fungerar även andra vägen: Den viktigaste marknadsföringen görs ”utanför huset” och i idolens fall av fansen, dvs konsumenterna själva.

Att man rekommenderar andra att köpa eller inte köpa en skiva är förstås inget nytt, men den typen av marknadsföring har blivit viktigare när vi mer och mer lever våra liv via datorer. När ”ungdomen” gör allt med alla överallt, som en svensk IT-utredning skrev för ett par år sedan. Igår gick jag förbi två herrar i 75-årsåldern, som spelade boule i en park. Den ene blev missnjöjd med något och sade lite skämtsamt: ”Du är inte min vän längre, jag ska stryka dig ur Facebook!” So much for ungdomen.

Denna nya form av marknadsföring är väl en av förklaringarna till att creddighet, coolhet och varumärke blivit så viktigt. Dessutom säger experterna att själva varumärkesbyggandet förändrats. Förr kunde företag och myndigheter banka in varumärken i folk, nu skapas varumärket snarare av vad ALLA ANDRA tycker. Ingen köper en Rolex-klocka om inte alla andra tycker det är något märkvärdigt med en sådan pryl. På samma sätt vill man gilla idoler som alla andra tycker är coola. För då blir man lite cool själv.

Inga namn, men vissa idolvinnare har helt saknat den coolheten. Deras karriär har därför varit över innan den börjat. Efter ett platinasäljande album i talangsåpans efterdyningar har det varit slut i rutan. Tove är däremot en person som flera generationer och både creddmaffian och vanligt folk kan tycka är cool.

-Den där flickan är både söt och duktig, säger mormor.
-Bruden e klart flummig, inte ett dugg jiddrig eller pundig, säger pappa.
-Asså Tove  är bara så braaa! suckar tonårsdottern.
-Å lävligt sexig, myser Lille Kalle.

Då säger gammelfarfar, uppväxt med stumfilm: -Är det Tove? Jag trodde det var Lilian Gish! C0000lt!

———————–

Så vi får väl försöka stå ut om det tar lite tid att göra ett coolt och creddigt debutalbum.

Och om Tove Styrke återvänder till livet som gatumusiker i Umeå, när det första albumet slutat sälja, lovar jag äta upp min hatt!

Till senaste inlägget

Annonser

07 maj 2010 - Posted by | Tove Styrke |

5 kommentarer »

  1. Ja, det är väl åtminstone två olika låtar i omlopp, Young Heart och Chaos. När Mårten A skriver ”Toves kommande grejor” får man dessutom intrycket att de fick höra mer än en låt vid det tillfället.

    Jag tror att dröjsmålet i början berodde på att det tog till att få tag i rätt folk. En bra producent är ju säkert väldigt uppbokad. Redan i finalveckan sa Tove i radio att hon hade ”ganska fina planer”, så jag tror diskussionerna med Sony redan var igång då. I januari när hon berättade för skolans webb om studieuppehåll och ett ”hemligt musikuppdrag” var kontraktet säkert påskrivet.

    Jag slänger med ytterligare en Tove-spaning: T-centralen torsdag kväll.

    Kommentar av Erik | 09 maj 2010 | Svara

    • Ja, enligt Markos blogg var det Chaos som lät som The Sounds och Blondie. Vad det var som lät som The Knife och Robyn på kick-offen vet vi inte. Det behöver ju inte ha varit Young Heart, eller det kan ha varit flera olika låtar.

      Kommentar av Roger Krook | 09 maj 2010 | Svara

  2. Man skulle också kunna tänka sig att det inte har gått så lång tid, dvs att planeringen börjat i början av mars, om det var då Sony blev förärad med kontraktet med Tove. Det har bara gått drygt två månader hittills i så fall.

    Kommentar av Tomas | 07 maj 2010 | Svara

    • Ja, det blir en tredje möjlig förklaring. I så fall kan planen kanske vara en singel innan sommaren? Det skulle även förklara varför Tove verkade gå och vänta på något i vintras.

      Kommentar av Roger Krook | 08 maj 2010 | Svara

  3. Ja, dom kanske har hört olika låtar. Eller så är det så annorlunda så det är svårt att placera.

    Att det tar tid, jag kan tänka mig att Tove skulle kunna säga att det måste bli så bra så hon själv skulle köpa skivan, annars får det vara, då gör jag något annat än skriver skivkontrakt med er. Blir hjärnkirurg kanske. Men när Lady Gaga snart åkt vidare och inte längre fyller AB:s hemsida så måste pressmeddelandet komma. Tycker jag.

    Apropå Gaga, hon har inspirerats av Andy Warhols filosofi, att vem som helst kan vara en stjärna, det handlar bara om att bete sig som en (hon har drivit det till sin spets). Tove är väl den andra ytterligheten, att vara stjärna bara genom att vara sig själv.

    Kommentar av Tomas | 07 maj 2010 | Svara


Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s