Tove Styrke Bloggen

Still crazy after all these years

För Tove Styrke – i tiden

 

Generation Y på marsch

 

Uppdaterat fredag 1 oktober med diverse gott & blandat

Erik tipsar om ett inlägg på komikerbloggen RAW, som slår ett slag (modernt uttryck) för Tove Styrkes genialitet:

”Igår hade vi på Sony Music en liten hösttillställning också och glänste mest gjorde som vanligt underbarnet Tove Styrke. Hon känns som en ung Madonna. Ska bli grymt spännande att höra hela skivan.”

Det är ju sagolikt vackert skrivet. När det kommer från en komiker undrar man nästan om det är ironi, men som sådan vore den totalt poänglös, så jag tror helt enkelt att Mårten Andersson blivit vad man kallar Tove-frälst (omodernt uttryck).

Apropå mode, hur är det egentligen med Tove Styrkes festblåsa (modernt uttryck)? Kolla in bilden i komikerbloggen samt från Blog Awards och kom med ett utlåtande. Jag tyckte den såg ut som 50-tal men jag är kanske tappad  bakom en vagn, kalvad i skogen och hemburen i en hink, om man ska använda så up-to-date uttryck. Jag menar alltså att  jag med klassiskt språkbruk skulle vara född i farstun när det kommer till Frk Styrkes scenkostymer.

Idol ikväll: Jag ska försöka (som omväxling) säga något elakt om alla. Är det mobbningsteve så är det.

Geir: Du har gått fel. Bruce Springsteen-imitatörernas kongress är ut genom dörren och till vänster.

Elin: Om jag röstar på dig, måste jag följa med ombord på ditt rymdskepp från Saturnus och bli medicinskt undersökt då?

Chris: Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz….

Sassa: Hur klarar du metalldetektorerna på flygplatser?

Linda: Svenne och Lotta 1968.

Jay: Du är ju bättre än Erik.

Madeleine: No brain – No headache.

Linnea: Om Mick Jagger vore en skolflicka på koffein.

Alice: Jag ska sluta kalla dig babian. Det är en förolämpning mot babianerna.

Daniel: Det är fredag idag. Mormonkyrkans oskuldsträff är inte förrän i morgon.

Minnah: Kul med en idol som ger lobotomin ett ansikte.

Arne Weise: Försvarets Radioanstalt behöver någon som är störande på alla frekvenser.

Freja: Vad har du gjort, tjejen? Du både ser ut och låter som en orangutang!

Det var det.

————–

 

 

 

 

Tove styrke på Nalen där det händer och fötter

Tomas tipsar om ett inlägg av ninath på Sony (länk på friendfeed). Ikväll ska hon iväg till Nalen och ”fixa”. Imorgon är det konsert på Nalen, men om Sony ska vara på Nalen ikväll eller efter imorgon framgår inte. Uppdatering: Tomas har hittat svaret och en bild på Tove. Och ser inte Tove Styrkes klänning ut som lite 50-tal?

Sony Music hade fest för mediafolk på Nalen (legendarisk musiklokal i Stockholm) med plockmat, presentation av nya artister – och Tove Styrke på scenen. Det här tyder väl på att Sony tycker Tove Styrke är något alldeles extra och behandlar henne väldigt speciellt. Snart börjar det hända saker kring Tove Styrke, meine damen und herren! Jag blev ärligt talat ganska besviken på skivbolagets lansering av singeln, men vi kommer snart att få se en seriös satsning på vår hjältinna. Allt annat vore vansinne.

torsdag

Var och en sin egen jury: Ikväll kommer den så kallade nya Tove Styrke (Freja Sterner) att slåss för sin övelevnad i Idol. Om hon är en ny Tove Styrke är jag en ny Eilert Pilarm, men hon kan ju vara bra ändå. Vi får väl se. Freja har inte visat något som påminner om Tove Styrkes personlighet och utstrålning, men det kanske kommer om hon får vara kvar… Freja Sterner fick kritik för att hon såg ut som en slafsig kille, men det är ju sådant stylister är experter på att fixa till. Ikväll är det kanske Marilyn Monroe-stuket som gäller?

Här ska jag försöka skriva något snällt om alla (torsdag):

Freja: Bra styling, bra låt, bra sjunget. Bästa tjejen i årets Idol hittills.
Geir: Proffs borde inte få tävla med amatörer.
Alicia: Fantastisk att se på, när hon sätter en ton rätt låter det bra.
Jimmy: Skönt med folk som inte är perfektionister.
Linnea: Jättebra låt om man har svårt att somna.
Olle: Ser bra ut och låter som en karaokevinnare på hallonsoda.

Gissningar och spekulationer före röstningen:

Jag tror Olle och Geir får mycket röster. Båda kan vinna på sin annorlundahet, skulle kanske satsa mina pengar på Geir.
Jag hoppas Freja vinner, men det kan bli Linnea.

Efter röstningen:

Jag gissade  rätt, men det var nog inte så höga odds på mina satsade pengar. Tyvärr gick de två intressanta tjejerna Freja och Sassa inte vidare, de som är finalklara känns inte särskilt spännande. Bra sångröster finns det gott om, det behövs en fascinerande personlighet för att slå som idol efter Idol.

——————————-

Jury för en dag: Nu när Clabbe är borta får jag försöka säga något snällt om alla i Idol (onsdag) själv:

Simon: Skönt utfreakad orangutang på amfetamin.
Michaela: Om man gick efter utseendet skulle hon vinna.
Jay: Tusen gånger bättre än Erik och Calle. Men det är en förolämpning. Mot Jay.
Malin: Bäst på att vara sämst. Hennes päron är Kate Bush och Eilert Pilarm.
Minnah: Bästa kvinnliga röst.
Daniel: Svärmorsdröm, destillerad och tappad på flaska.

Efter röstningen: Ja, det här var lättippat. Föga otippat att Jay och Minnah gick vidare. Men som sagt, rösten är inte allt…

IFå klarar av att sälja ett motsägelsefullt varumärke. Därför tycker jag det är jättebra att Tove Styrke jobbar på ett eget och sammanhållet sound just nu, vilket inte är spekulationer utan något som sagts av de inblandade i projektet.

Sedan går det alltid att byta både sound och stil. David Bowie var en mästare på det och lanserade till och med rena alter egon och rollfigurer. En gång blev han haffad i tullen för att han såg ut som en nazist från trettiotalet, karaktären som gällde just då. Det finns ett gammalt klipp med en tonårig Bowie som har startat en förening för bekämpandet av grymhet mot långhåriga killar, kanske hans första mediakaraktär?

Idol, ego och karriär

Tove Styrke lever inte i ett vakuum. Hon är en del av och måste fungera inom vårt samhälle som det ser ut just nu. Idol är en viktig del av världen idag och programmet är en hit över hela planeten. Egoismen och behovet av att satsa på en karriär är andra delar av verkligheten. Därför tycker jag det är väldigt intressant att försöka förstå Tove Styrke i ett sådant senmodernt perspektiv.

Att man valde några snygga killar plus Tove Styrke till Blog Awards efterfest tycker jag känns extra roligt nu när jag läst lite modebloggar de senaste dagarna. Tove Styrke är ett bedårande barn av sin tid och förkroppsligar mycket av det som är positivt i den nya sköna världen. När Generation X klagar på utbrändhet gör Generation Y (som Tove Styrke hör till) något åt saken istället. Även om det kräver PHP5 eller att man sjunger låtar som funkar i reklamradio. Och det kan behövas i det globala samhället där alla konkurrerar med alla – överallt och hela tiden.

Så huka er alla arbetsvilliga kineser, nu laddar Tove Styrke och hennes polare om!

Förresten, varför säljs det inga kinesiska bilar i västvärlden? Svar: Dom är rena rishögarna!

Men japanerna är bra på bilar. Och skolflickorna på bilden är kanske japanska och inte kinesiska.

 

29 september 2010 - Posted by | Tove Styrke |

19 kommentarer »

  1. Nu har jag inte sett Idol på sista veckan men av Krooks genomgång förstår jag att av de jag tyckte var intressanta är de flesta kvar – samtliga tjejer. Har inte hört en enda kille i år som tilltalar mig. Men så var det förra året också.

    Det mest avgörande för mig är nog om det känns som att sången kommer inifrån, att de inte försöker presentera eller föreställa eller likna något. Den där kvalitén som gör Håkan Hellström till en så stor artist. Madeleine har detta, det lilla jag hört. Liksom Freja och Alice. Alice är nog min favorit so far. Vilket jag alltså säger för en vecka sedan.

    Sällsynt svårt har jag för R&B-sång och omotiverat wailande. Liksom ”rockig” sång så som den Desmond Child-hyllande juryn uppfattar rock.

    Kommentar av Giorgio | 04 oktober 2010 | Svara

    • PS. Linnea gillar jag också såklart. Elin har en sjukt snygg appearance. Och Sassa kan ryta på rätt bra emellanåt.

      Men just nu lyssnar jag på sådan balsam för öronen som kallar sig Mozart (närmare bestämt allegrot i pianokonsert nr 17).

      Vad nu det har med saken att göra.

      Kommentar av Giorgio | 04 oktober 2010 | Svara

  2. Måhända är Linnea en för udda fågel för Idol, såsom Lars var. Amanda och Tove hade kanske lite annorlunda musikpreferenser än dom flesta andra medverkandes lättpop-intresse, men dom höll sig inom ramarna för programformatet. Linneas band verkar röra sig nånstans mellan Zappas experimentaljazz och fusionsjazz som Brand X: http://open.spotify.com/track/4sWi4fdUC9OvGMEwuP6jzw

    Vi får väl se om hon har möjlighet att skruva till låtarna dom blir tilldelade i veckofinalerna. Lars gav väl upp det försöket.

    Kommentar av Tomas | 02 oktober 2010 | Svara

    • Hela skivan kom fram i Spotify med länken ovan. Jag försökte länka till sista låten, ”Malaga Virgen”.

      Kommentar av Tomas | 02 oktober 2010 | Svara

    • F*n. Nu skrev jag i fel inlägg igen, haha.

      Kommentar av Tomas | 02 oktober 2010 | Svara

  3. Så blev det ändå intressant att följa Idol i år igen efter att Linnea presenterat sig. Men hon har faktiskt redan släppt en skiva med gruppen Prylf som heter Kind of Green:

    Jazz verkar vara det nya indie.

    Precis innan Linnea sjöng Jumpin’ Jack Flash så sågs en av Linneas anhängare i en prickig byxdress, ni vet. Är hon möjligen också ett Tove-fan? 🙂

    Kommentar av Peter | 02 oktober 2010 | Svara

  4. MP ligger på P3:s A-lista även nästa vecka.
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2018&grupp=6164

    Kommentar av Tomas | 01 oktober 2010 | Svara

  5. Mårten Andersson rapporterar från gårdagen:
    ”…och glänste mest gjorde som vanligt underbarnet Tove Styrke. Hon känns som en ung Madonna. Ska bli grymt spännande att höra hela skivan.”
    Fin bild också. Visst är vet väl samma klänning som på Blog Awards? Och så hennes älskade kängor till det. 🙂
    http://www.rawcomedy.se/node/770

    Kommentar av Erik | 01 oktober 2010 | Svara

  6. Jag håller inte med Roger om Sassa. Är inte nåt impad av henne alls. Försöker för mycket, för skrikigt och uttalar orden på ett konstigt sätt. En Erik, fast en tjej, haha

    Sen så hopppas jag att juryn väljer in Freja igen, Geir är skitbra och jag älskar Alice. Om inte Freja kommer in, så hoppas jag Alice vinner

    Kommentar av Sanna | 01 oktober 2010 | Svara

    • Jag är egentligen inte impad av Sassa, hon är ingen stor sångerska. Att jag fastnade för henne är nog för att jag letar efter en annorlunda tjej med en egen stil, som Amanda, Anna Bergendahl eller Tove. Synd om inte Freja får fortsätta, jag skulle vilja se mer av henne och vad hon kan!

      Kommentar av Roger Krook | 01 oktober 2010 | Svara

  7. Ninath skulle till Nalen vid 4 å fixa. Tove har redan sjungit i kväll:
    http://privaterocklife.wordpress.com/

    Kommentar av Tomas | 30 september 2010 | Svara

    • Oj, det var alltså där man skulle varit igår :).
      Det hade varit fantastiskt att kanske höra ett par av dom galna och stora låtarna framföras live.
      Det är 6 veckor idag till albumet släpps om det blir den 12 november.

      Kommentar av Peter | 01 oktober 2010 | Svara

  8. För den tillfällige besökaren låter ”karaokevinnare på hallonsoda” väldigt negativt, men just hallonsodan är en kod som tyder på motsatsen. Eller hur?

    Kommentar av Erik | 30 september 2010 | Svara

    • Jag menar egentligen att han vågar sjunga nykter! 🙂 Men de som vet vad hallonsodan betyder vet.

      Kommentar av Roger Krook | 30 september 2010 | Svara

  9. Hejar absolut på Freja ikväll! 🙂 Har gillat henne ända sen första audition ❤

    Kommentar av Amanda | 30 september 2010 | Svara

  10. Sköna betraktelser idag, Krook!

    Igår skrev krönikör Söderström så här (se förra inlägget):
    ”Apropå Tove, det är ju det man alltid söker. Någon med ”det”. Får se om det dyker upp någon sådan i årets upplaga.”

    Att ha ”det” är kanske ett krav för att bli säljande soloartist idag (det var inte lika viktigt innan MTV och musikvideon kom). Enligt Wikipedia myntades begreppet 1927 om aktrisen Clara Bow i stumfilmen ”It”. Egenskapen beskrivs så här: ” ‘IT’ is that quality possessed by some which draws all others with its magnetic force.”

    Och det stämmer ju bra in på Tove tycker jag. Men än så länge har jag inte sett någon i årets idol med den magiska kraften. Vilket kanske också betyder att ingen i år har någon strålande artistkarriär framför sig. Vi får se i morgon om det dyker upp någon.

    Kommentar av Tomas | 29 september 2010 | Svara

    • Tack! Jag har hört att det var Mary Pickford, men det var i alla fall under stumfilmstiden. 🙂 Någon ny Tove kommer aldrig, men visst, det finns säkert fler med ”det” därute… och det vore kul om någon vore med i årets Idol.

      Kommentar av Roger Krook | 29 september 2010 | Svara

  11. Läs dagens TT/Expressen/Aftonbladet ang. Lars Eriksson – det annonseras att han släpper sin platta ”Rust and Golden Dust”..

    Kommentar av John | 29 september 2010 | Svara

    • Dagen efter inlägget…lustigt sammanträffande! 🙂 Och kul eftersom han är en av mina alltime-favoriter i Idol.

      Kommentar av Roger Krook | 29 september 2010 | Svara


Skriv en kommentar

